Poslední dobou se v automobilovém světě mluví o takzvaném online tuningu. Možná jste o této možnosti již slyšeli. Jedná se techniku, která umožňuje během jízdy měnit nastavení vozu a vidět výsledky v reálném čase, tedy za jízdy. Tento způsob zvýšení výkonu motoru je však pro běžné vozy zbytečný. Níže se vysvětlíme jaký je rozdíl mezi online a klasickým chiptuningem.
Proč se stále vyplatí normální chiptuning
Často se můžete dočíst, jak je online tuning skvělý. Většinou se však jedná o nafouknuté PR články, které budí dojem jedinečnosti a pravda je někde jinde. Klasický tuning motoru se provádí pomocí zálohy softwaru z řídící jednotku motoru, který upravíte v počítači a následně ho nahrajete zpět do vozu. Po úpravě provedete měření a zjišťujete výsledky proměny. Pokud nejsou výsledky ideální, opakujete celý proces znova až ke spokojenosti.
Pokud se trochu zajímáte o úpravu a tuning vozu, víte již teď rozdíl. Online ladění umožňuje úpravu v reálnem času. Namísto originální paměti do řídící jednotky nainstalujete modul, který simuluje její přítomnost. S tímto modulem pak komunikujete při zkušebních jízdách a měníte hodnoty v reálném čase. Můžete tak všechny výkyvy a nevyhovující hodnoty měnit ihned jen za pomoci změny parametrů v nastavení.
Online chiptuning má svoje úskalí, které není radno podceňovat. V prvé řadě je zapotřebí kvalitně vybavená válcová zkušebna s potřebným příslušenstvím. Dalším rizikem je stav vozu. K online ladění je zapotřebí 100% technický stav vozu, nájezd menší než 50 tisíc km a řadu dalších detailů, které řada mechaniků podceňuje a nabízí tak online ladění, které nezlepšuje jízdní vlastnosti vozu, ale spíše ho poškozuje.
Z výše uvedených důvodů se stále vyplatí klasický chiptuning, který má své kvality a je vhodný pro všechny druhy vozu. Online tuning je určený spíše pro závodní vozy, které jsou v tom nejlepším technickém stavu.